2022-05-24 06:08Pressmeddelande

Andreas Carlson (KD) besöker Ica-butik i Alingsås

Kristdemokraternas rättspolitiske talesperson Andreas Carlson och Ingemar Kihlström, ledamot i justitieutskottet, besöker på onsdagen ICA Åkanten för att träffa ägaren Joakim Larsson. Han vill prata om ordningsproblem som drabbar livsmedelsbutiker med stölder, hot och våld.

- Stölderna i butik oroar mig. Många butiksägare vittnar om när de konfronterade folk förr så bad de om ursäkt och la ifrån sig varorna men idag så blir de aggressiva och hotfulla. Utsattheten för hot och våld har ökat rejält i handeln. Det är bekymmersamt, säger Andreas Carlson (KD), som bland annat varit med och drivit igenom tillträdesförbudet i Sveriges riksdag. Nu vill han se hur det fungerar i praktiken.

- Det har varit blandade åsikter från olika handlare. Vissa tycker att det är bra att de nu kan porta personer som begått brott i butiken, andra är förtvivlade över hur tandlöst det är.

Kristdemokraterna vill bland annat kriminalisera försök till ringa stöld, det vill säga snatteri. Idag kan en person lägga ifrån sig varor så länge de understiger ett visst värde om de inte lämnat butiken och kan därmed inte åtalas.

- Dessutom finns en del andra problem vi vill åtgärda, som att ta bort mängdrabatten för brott, vilket skulle få stor effekt på just stöld eftersom det är ett brott många begår flera gånger, säger Andreas Carlson (KD).

Besöket i Alingsås är en del av en västsvensk turné som förutom Alingsås tar Andreas Carlson genom Borås, Varberg och Halmstad.

- Klart man inte missar kaféstaden, avslutar Carlson.

Besöket pågår mellan 11:15-12:15.