2021-05-20 07:50Pressmeddelande

Avgiften för virkesavlägg tas bort efter KD:s initiativ

Kristdemokraternas logotypLogotyp

Kristdemokraterna väckte i fjol ett utskottsinitiativ om att avgiften för virkesavlägg ska tas bort. Nu har regeringen skickat ut en remiss om att ändra förordningen så att avgiften tas bort.

Kristdemokraterna la i fjol fram ett utskottsinitiativ i trafikutskottet om att ta bort avgiften för virkesavlägg. Det vann en majoritet i utskottet och röstades även igenom i riksdagen och blev därmed ett tillkännagivande till regeringen.

- Den här typen av avgifter påverkar starkt möjligheten för småföretagare att gå runt med sin verksamhet, säger Kristdemokraternas skogspolitiska talesperson Magnus Oscarsson.

Nu har regeringen tillslut hörsammat Kristdemokraternas förslag och riksdagens vilja, och skickar ut förslag om ändring i vägordningen på remiss om att avgiften för virkesavlägg ska tas bort.

- Vi är jätteglada att vi fått igenom det här kravet och vill att detta försvinner snabbt. Jag kan dock känna att våra myndigheter behöver ha ett näringsperspektiv från början och undvika den här sortens tilltag, säger Kjell-Arne Ottosson, ledamot i miljö- och jordbruksutskottet.

För mer information, se presskontakt.