2021-02-10 12:25Pressmeddelande

Christian Carlsson blir ny riksdagsledamot för Kristdemokraterna

Christian Carlsson ersätter Désirée Pethrus som kliver på rollen som regionråd i Stockholm. Carlsson vikarierade för Pethrus under hösten 2018, men blir nu ordinarie ledamot i Kristdemokraternas riksdagsgrupp.

Christian Carlsson är jurist, bor i Bromma och är distriktsordförande för Kristdemokraterna i Stockholms stad. Han kommer närmast från tjänsten som politiskt sakkunnig på Kristdemokraternas riksdagskansli och var förbundsordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet 2016 - 2018. Under mandatperioden har han varit ledamot av kommunfullmäktige och skolpolitiker i Stockholms stad.

- Sverige behöver bli ett tryggare land, där den som är sjuk får vård i tid och äldre behandlas med respekt. Vi behöver fler poliser och hårdare straff för att få bort de gängkriminella från våra gator och säkerställa att rättvisa skipas i våra domstolar. Jag ser fram emot att få jobba för allt detta, och för en ny regering och ett borgerligt maktskifte, säger Christian Carlsson.

- Det är roligt för mig att välkomna Christian tillbaka till riksdagen. Nu som ordinarie riksdagsledamot. Christian är en skicklig debattör, har ett stort driv och jag är säker på att han kommer att bidra mycket positivt i Kristdemokraternas arbete i riksdagen med den kompetens och erfarenhet han har med sig in i uppdraget, säger Andreas Carlson gruppledare för Kristdemokraterna.