2023-02-02 06:00Pressmeddelande

Dan Hovskär ny äldre- och funktionshinderpolitisk talesperson

Dan Hovskär är Kristdemokraternas nya talesperson i äldre- och funktionshinderfrågor. Falköpingspolitikern gör sin första mandatperiod i riksdagen och sitter bland annat i socialutskottet.

Dan Hovskär representerar Västra Götalands län i riksdagen och blir nu Kristdemokraternas talesperson i två av partiets hjärtefrågor.

Vi är ett parti som ger röst åt de som sällan hörs och både äldre och funktionshindrade har alltför ofta förbisetts i svensk politik. Jag är därför hedrad över förtroendet, men också beslutsam över att driva dessa frågor i socialutskottet. Jag är dessutom hoppfull över att vi nu också har en regering som på allvar prioriterar frågorna, säger Dan Hovskär (KD).

Som talesperson ersätter Hovskär socialminister Jakob Forssmed i äldrefrågor och Pia Steensland i funktionshinderfrågor.

Kristdemokraterna är ett politiskt parti som bildades 1964. Ebba Busch är partiordförande sedan 2015. Kristdemokraterna sätter människovärdet främst och vill prioritera det som är nödvändigt för att bygga ett samhälle som håller ihop. Vården, hjärtlandet och tryggheten är våra prioriterade frågor.