2023-09-26 10:32Pressmeddelande

David Lega toppar nomineringskommitténs förslag till EU-vallista

David Lega och Martin Hallander.

Nomineringskommittén har föreslagit David Lega som Kristdemokraternas toppnamn på listan till EU-valet. Martin Hallander föreslås som tvåa och den slutgiltiga listan fastställs av partifullmäktige 13 oktober.

David Lega föreslås toppa Kristdemokraternas lista till EU-valet i vår. Han sitter idag i EU-parlamentet, där han bland annat är ledamot i utskottet för utrikesfrågor och underutskottet för mänskliga rättigheter.

- David har i sitt EU-uppdrag fått stort genomslag för sitt engagemang i utrikesfrågor och för mänskliga rättigheter. Från nomineringskommitténs sida är vi oerhört glada över att föreslå David som förstanamn på vallistan och är övertygade om att han kommer att leda den kristdemokratiska rörelsen till ett starkt valresultat i vår, säger nomineringskommitténs ordförande Ingemar Kihlström.

Under försommaren hölls ett provval där partiets medlemmar fick rösta på dem som kandiderade till EU-valet. Sedan dess har nomineringskommittén arbetat fram ett förslag till lista som partifullmäktige kommer att ta slutgiltig ställning till.

- Kristdemokraternas medlemmar har i provvalet sagt sitt och även om förslaget till EU-listan är resultatet av en samlad bedömning av en rad faktorer, så har den rådgivande medlemsomröstningen haft en stark inverkan på vårt beslut att ha David Lega som etta. Han har ett mycket brett stöd i partiet och det är en styrka när vi tillsammans går in i valrörelsen i vår, säger Ingemar Kihlström.

Tvåa på listan föreslås den tidigare KDU-ordföranden Martin Hallander, som idag är regionpolitiker i Skåne.

- Martin har ett långt engagemang bakom sig för utrikesfrågor och är en av partiets mest EU-kunniga politiker. Han har på hemmaplan varit internationell sekreterare i KDU men har också i närmare fem års tid varit vice president för EPP:s ungdomsförbund och jag är säker på att kan göra ett föredömligt arbete i Bryssel, säger Ingemar Kihlström.

Elisabet Lann, kommunalråd i Göteborg, föreslås av nomineringskommittén som trea på EU-vallistan, som i sin helhet fastställs av partifullmäktige 13 oktober.

Kristdemokraterna är ett politiskt parti som bildades 1964. Ebba Busch är partiordförande sedan 2015. Kristdemokraterna sätter människovärdet främst och vill prioritera det som är nödvändigt för att bygga ett samhälle som håller ihop. Vården, hjärtlandet och tryggheten är våra prioriterade frågor.