2022-10-28 06:00Pressmeddelande

Förändringar i Kristdemokraternas riksdagsgrupp

VitsipporVitsippor

Kristdemokraterna har till följd av regeringsbildningen gjort förändringar i partiets riksdagsgrupp. Samtidigt blir Camilla Brodin partiets nya gruppledare i riksdagen. Brodin är partiets energipolitiska talesperson i riksdagen sedan 2018. Hon representerar Stockholms kommun och behåller sin plats som ledamot i näringsutskottet.

Jag är oerhört stolt över den riksdagsgrupp jag fått förtroendet att leda kommande mandatperiod. Det är ett starkt lag med både erfarenhet och kompetens inom alla sakpolitiska områden. Jag är övertygad om att Kristdemokraternas politik kommer att få stort genomslag och göra skillnad i svensk politik, säger Camilla Brodin.

Christian Carlsson blir ny ordförande i socialutskottet och ersätter därmed sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson. Dessutom ersätter Hans Eklind socialminister Jakob Forssmed som ledamot i finansutskottet och Ingemar Kihlström ersätter i sin tur Eklind som ledamot i socialförsäkringsutskottet.

Det är ett fantastiskt fint förtroende och det är med stor ödmjukhet som jag nu tar mig an  uppdraget. Kristdemokraterna är Sveriges sjukvårdsparti, så självklart ser jag fram emot arbetet för att den som är sjuk ska få vård i tid och att fler äldre ska mötas av en omsorg där de behandlas med respekt, kommenterar Christian Carlsson sitt nya uppdrag som ordförande i riksdagens socialutskott.

Nya ersättare blir Nike Örbrink från Stockholms kommun i finansutskottet, Lili André från Gävleborg i näringsutskottet, Camilla Rinaldo Miller från Jönköping i socialförsäkringsutskottet och Dan Hovskär från Västra Götaland i socialutskottet.

Kristdemokraterna kommer ha följande representation i riksdagens utskott:

• Camilla Brodin, ledamot i näringsutskottet
  • Camilla Rinaldo Miller, ersättare i socialförsäkringsutskottet
  • Cecilia Engström, ledamot i skatteutskottet samt ersättare i EU-nämnden
  • Christian Carlsson, ordförande i socialutskottet
  • Dan Hovskär, ersättare i socialutskottet och civilutskottet
  • Gudrun Brunegård, ledamot i konstitutionsutskottet samt ersättare i utrikesutskottet
  • Hans Eklind, ledamot i finansutskottet och ersättare i EU-nämnden
  • Kjell-Arne Ottosson, vice ordförande i miljö- och jordbruksutskottet samt ersättare i EU-nämnden
  • Larry Söder, ledamot i civilutskottet
  • Lili André, ersättare i näringsutskottet
  • Magnus Berntsson, ledamot i utrikesutskottet samt EU-nämnden
  • Magnus Jacobsson, ledamot i arbetsmarknadsutskottet
  • Magnus Oscarsson, ledamot i trafikutskottet och ersättare i miljö- och jordbruksutskottet
  • Mathias Bengtsson, ledamot i utbildningsutskottet
  • Mikael Oscarsson, ledamot i försvarsutskottet och ersättare i utrikesutskottet
  • Nike Örbrink, ersättare i finansutskottet
  • Roland Utbult, ledamot i kulturutskottet
  • Torsten Elofsson, ledamot i justitieutskottet

Kristdemokraterna är ett politiskt parti som bildades 1964. Partiordförande är Ebba Busch sedan 2015. Kristdemokraterna sätter människovärdet främst och vill prioritera det som är nödvändigt för att bygga ett samhälle som håller ihop. Vården, hjärtlandet och tryggheten är våra prioriterade frågor.