2021-02-25 10:03Pressmeddelande

Gudrun Brunegård ny biståndspolitisk talesperson för Kristdemokraterna

Kristdemokraterna gör förändringar i riksdagsgruppen med anledning av att Désirée Pethrus lämnade riksdagen för två veckor sedan för att bli regionråd i Stockholm. Pethrus tidigare åtaganden flyttas över till andra personer och ytterligare förändringar görs.

Gudrun Brunegård blir ny biståndspolitisk talesperson och ersättare i Utrikesutskottet. Brunegård kommer närmast från Utbildningsutskottet och var bland annat ansvarig för framtagandet av Kristdemokraternas nya utbildningspolitiska handlingsprogram.

- Biståndsfrågorna har alltid legat mig varmt om hjärtat, inte minst efter de fyra år som jag själv jobbat i fält, som sjuksköterska på två olika sjukhus i Tanzania. Dessa erfarenheter tillsammans med de besök jag har gjort i ett antal utvecklingsländer hoppas jag ska komma till nytta i mitt nya uppdrag, säger Gudrun Brunegård

- Gudrun Brunegård har ett stort engagemang och egna erfarenheter av biståndsarbete. Hon blir en tillgång som ny ersättare i utrikesutskottet, säger gruppledare Andreas Carlson.

Övriga förändringar i riksdagsgruppen:

Ny gruppledare i EU-nämnden: Sofia Damm

Ny ordinarie ledamot i Arbetsmarknadsutskottet: Michael Anefur