2022-10-27 15:08Pressmeddelande

Hans Eklind ny ledamot i finansutskottet

Hans EklindHans Eklind

Hans Eklind har utsetts till ny ledamot i Finansutskottet. Han representerar Örebro län i riksdagen sedan 2018 och ersätter socialminister Jakob Forssmed i utskottet. Eklind satt i Socialförsäkringsutskottet förra mandatperioden och var partiets talesperson i migrations- och pensionsfrågor. Hans Eklind var förbundsordförande för Kristdemokraternas Ungdomsförbund (KDU) 1992-1996. Utöver Eklinds långa politiska engagemang har han varit informationschef hos Skattebetalarnas Förening och anställd på Svensk Handels informationsavdelning.

Jag är mycket glad över förtroendet att få representera Kristdemokraterna i finansutskottet och kommer att driva en företagsvänlig politik som värnar svensk tillväxt. Sverige står inför en rad ekonomiska utmaningar, med stigande inflation och höjda räntor, som redan idag drabbar svenska hushåll. Det kommer att ställas höga krav på hur vi politiker hanterar dessa frågor och jag ser fram emot att få vara med och utforma den politiken, säger Hans Eklind.

Finansutskottet har det övergripande ansvaret för riksdagens budgetarbete och leder dess fördelningspolitiska arbete kring hur mycket staten ska lägga på exempelvis utbildning, arbetsmarknad och hälso- och sjukvård. Även frågor som berör finansmarknaden och penningpolitiken ligger på utskottets bord.

Kristdemokraterna är ett politiskt parti som bildades 1964. Partiordförande är Ebba Busch sedan 2015. Kristdemokraterna sätter människovärdet främst och vill prioritera det som är nödvändigt för att bygga ett samhälle som håller ihop. Vården, hjärtlandet och tryggheten är våra prioriterade frågor.