2022-08-18 13:35Pressmeddelande

Jakob Forssmed kommenterar finansministerns pressträff på Harpsund

Svensk ekonomi befinner sig i ett svårt läge, där inflationstakten slår rekord samtidigt som vi är på väg in i en lågkonjunktur med minskad konsumtion och sämre tillväxt. Parallellt ser vi en icke-fungerande arbetsmarknad med fortsatt hög arbetslöshet, inte minst långtidsarbetslöshet, samtidigt som företagen har svårt att hitta rätt kompetens.

- Regeringen har varit förbluffande passiv när det gäller att bekämpa långtidsarbetslösheten. De avskaffade sitt eget arbetslöshetsmål, förvärrade för grupper med svagare arbetsmarknadsanknytning under pandemin de har misslyckats med att införa aktivitetskrav i försörjningsstödet och de har dragit parternas överenskommelse om etableringsjobb i långbänk. Flera färdiga åtgärder finns, men regeringen har låtit bli att lägga fram dem på riksdagens bord, säger Jakob Forssmed, Kristdemokraternas ekonomisk-politiske talesperson.

Den socialdemokratiska regeringen lämnar inte bara efter sig hög långtidsarbetslöshet, utan också rekordhöga energipriser och hushåll som tappat tilltro till framtiden.

- Det är ett underbetyg för regeringen att man inte lyckats behålla stabil baskraft igång och att elkonsumenterna får ta den ekonomiska smällen. Många hushåll är nu ett trasigt kylskåp från ekonomisk kollaps – politiken behöver agera för att tillfälligt dämpa de värsta pristopparna och långsiktigt lösa elförsörjningen, säger Jakob Forssmed, Kristdemokraternas ekonomisk-politiske talesperson.

För mer information, se presskontakt.