2020-09-17 14:04Pressmeddelande

KD: Nej till att subventionera vindkraft till havs

Camilla Brodin (KD).Camilla Brodin, energipolitisk talesperson.

Regeringen förbereder ett förslag om subventioner till havsbaserad vindkraft. Det väntas under hösten. Förslaget förutses innebära slopade anslutningskostnader eller någon annan modell för subvention - en idé branschföreträdare som Energiföretagen avvisar.

Kristdemokraterna säger nej till planerna.

- Svensk elförsörjning är satt under hård press och subventioner till havsbaserad vindkraft är en dålig medicin. Marknaden kommer snedvridas och då finns risken att annan fossilfri kraft såsom kärnkraft, kraftvärme och landbaserad vindkraft trycks tillbaka. Det är inte bara ineffektivt ur klimatsynpunkt, det skulle också försämra försörjningstryggheten, säger Camilla Brodin (KD), energipolitisk talesperson och fortsätter:

- Dessutom kommer det med en hög nota till kunderna. Åtta parker kommer enligt en beräknad modell att landa på över tio miljarder kronor i subventioner. Våra insatser och resurser måste fokuseras på sådant som kan ge positiv effekt, till exempel att i hög takt rusta upp det eftersatta stamnätet.

- Jag kan konstatera att fler och fler höjer rösten mot regeringens planer och hoppas därför att man tänker om, avslutar Camilla Brodin.