2022-09-01 09:30Pressmeddelande

KD vill höja totalvikten för B-körkort

Peter Kullgren.Peter Kullgren.

Sverige ligger i världstoppen när det gäller försäljning av elbilar. Det är viktigt i Sveriges väg framåt i klimatomställningen. Samtidigt uppstår andra problem när en högre andel av fordonsflottan utgörs av elbilar.

Elbilar är generellt mycket tyngre än bilar med förbränningsmotor, på grund av batterierna. Det ger problem för den som behöver använda släpkärra eller husvagn. Om ekipagets totalvikt överstiger 3500 kilo får det inte framföras av en person som innehar ett vanligt B-körkort.

Kristdemokraterna ser därför behovet av att höja gränsen för totalvikten för B-körkort. Förslaget gäller samtliga bilar.

- Vi vill höja totalvikten för B-körkortet till åtminstone 4250 kilo. Det handlar om att man ska kunna dra sin husvagn, båt eller hästkärra även om man köpt en hybrid eller elbil, säger Peter Kullgren, Kristdemokraternas partisekreterare och talesperson i landsbygdsfrågor.

Dagens bilar, oavsett om de har förbränningsmotor eller är eldrivna, har betydligt bättre vägegenskaper än tidigare generationer. Bromsar och fjädring har utvecklats samtidigt som olika säkerhetssystem kan stötta föraren vid eventuella misstag, vilket gör att bilarna är mycket säkrare att köra, med eller utan släpfordon.

För mer information, se presskontakt.