2024-08-16 11:35Pressmeddelande

Kristdemokraternas riksdagsgrupp besökte Norrbotten

Riksdagsgruppen besökte Norrbotten.

Under veckan har partiledare Ebba Busch, civilminister Erik Slottner, landsbygdsminister Peter Kullgren och hela Kristdemokraternas riksdagsgrupp besökt Luleå och Boden.

Efter att ha träffat Svenskt Näringsliv, Handelskammaren och lokala företagare i Luleå på onsdagen, besökte riksdagsgruppen på torsdagen SSAB och Hybrits pilotanläggning. Därefter träffade delar av gruppen representanter för det så kallade industriklustret, Sunderby sjukhus, Flygflottiljen F21, Luleå hamn och H2 Green Steel i Boden.
– Sverige står inför enorma möjligheter med nyindustrialiseringen som omställningen innebär, med ekonomisk utveckling och nya arbetstillfällen som kan få stora delar av norra Sverige att blomstra. Besöken i Luleå och Boden har varit värdefulla för att öka förståelsen för vad politiken ska göra och inte, för att nå den potential som finns i norra Sverige, säger Camilla Brodin (KD), gruppledare.

Sedan ifjol arbetar en samhällsbyggarkommitté inom Kristdemokraterna med att hitta lösningar på morgondagens utmaningar inom energiförsörjning, infrastruktur, välfärd, kompetensförsörjning och bostadsbyggande. Det handlar om att rusta Sverige starkt och inte tappa möjligheterna som industrialiseringen med den gröna omställningen erbjuder. Besöken i Luleå och Boden var därför kopplade till utvecklingen i norra Sverige vad gäller energi, infrastruktur och kompetensförsörjning.
– För att lyckas med att rusta Sverige starkt måste en rad faktorer fungera. Ska företag kunna etablera sig och/eller expandera så behöver vi säkerställa att det finns tillräckligt med el, att transporterna är tillförlitliga och att det finns tillräckligt med bostäder. Företagen måste kunna hitta rätt kompetenser och välfärden måste vara tillräckligt utbyggd för att man ska vilja skapa sig ett liv där jobben finns. Det finns utmaningar inom alla dessa områden, som vi arbetar för att hitta lösningar på, säger Hans Eklind (KD), ordförande för partiets samhällsbyggarkommitté.

Samhällsbyggarkommittén ska presentera sitt slutgiltiga arbete under våren 2025.

Kristdemokraterna är ett politiskt parti som bildades 1964. Ebba Busch är partiordförande sedan 2015. Kristdemokraterna sätter människovärdet främst och vill prioritera det som är nödvändigt för att bygga ett samhälle som håller ihop. Vården, hjärtlandet och tryggheten är våra prioriterade frågor.