2022-09-06 10:00Pressmeddelande

Kristdemokratiska Bondeförbundet är formellt bildat

Staffan Danielsson.Staffan Danielsson.

Nu är Kristdemokratiska Bondeförbundet bildat!
I bred enighet på en digital förbundsstämma under helgen har det Kristdemokratiska Bondeförbundet, KD-B, nu formellt bildats. Stämman beslutade bl a att anta stadgar och att utse en styrelse på nio personer, en väl kvalificerad sådan med god bredd och erfarenhet.

Ordförande är Staffan Danielsson, Linköping, med lång erfarenhet från att kämpa för levande landsbygd och ett livskraftigt lantbruk.

Förste vice ordförande är Malin Sundin Grindal, Orsa Dalarna, mjölkbonde och författare, också med stort engagemang för landsbygdsfrågor. Andre vice ordförande är Mikael Bäckström, Aneby Jönköping, länge engagerad på hög nivå i LRF som regionordförande och riksförbundsstyrelseledamot mm och med ett hjärta som glöder för landsbygd och lantbruk.

I styrelsen finns också Elisabeth Gauffin, Uppsala, med lång erfarenhet av arbete för Sveriges Bönder på absolut högsta nivå som vice ordförande i LRF och ordförande i KRAV.

Styrelsen i övrigt består av engagerade landsbygdsvänner från hela Sverige:
Ewa Lööw är mjölkbonde från Örebro och ordförande i Arlas Örebrokrets.
Carl-Wiktor Svensson, Högsby Oskarshamn, riksdagskandidat.
Eric Ericsson, Löderup Ystad, skogsägare.
Stephen Jerand, kommunalråd i Östersund.
Anna-Karin Lundberg, lantbrukare och kommunpolitiker i Nordmaling i Västerbotten.

Det Kristdemokratiska Bondeförbundet, KDB, bildas som ett fristående kristdemokratiskt förbund som kommer vara ett forum för diskussion om och utveckling av svensk landsbygdspolitik. Ett forum för det stora engagemang som finns runt Kristdemokraterna och landsbygds- och lantbruksfrågor.

För mer information, se presskontakt.