2022-03-24 11:32Pressmeddelande

Mikael Oscarsson ny försvars- och utrikespolitisk talesperson för Kristdemokraterna

Mikael Oscarsson. Mikael Oscarsson.

Mikael Oscarsson blir ny försvars- och utrikespolitisk talesperson för Kristdemokraterna. Mikael är Kristdemokraternas ordinarie ledamot i försvarsutskottet och partiets ersättare i utrikesutskottet.

Mikael Oscarsson har ett stort engagemang för utrikesfrågorna. Med sin gedigna erfarenhet från Riksdagens försvarsutskott, och även utrikesutskottet som suppleant under drygt 12 års tid har han en god insikt i frågor som rör vår omvärld, säger Andreas Carlson, gruppledare för Kristdemokraterna.

Det säkerhetspolitiska läget har på kort tid blivit mycket allvarligare med krig i vår del av världen. Utrikes, säkerhets- och försvarsfrågorna går hand i hand. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla partiets arbete i de här frågorna, säger Mikael Oscarsson, ny försvars- och utrikespolitisk talesperson.

Ordinarie ledamot för Kristdemokraterna i utrikesutskottet blir biståndspolitisk talesperson Gudrun Brunegård. Gudrun Brunegård är också ansvarig för framtagandet av partiets biståndspolitiska program.

Biståndsfrågorna har alltid legat mig varmt om hjärtat, inte minst efter de fyra år som jag själv jobbat i fält, som sjuksköterska på två olika sjukhus i Tanzania. Jag ser mycket fram emot att arbeta fram ett nytt biståndspolitiskt program, säger Gudrun Brunegård.

Förändringar i utrikesutskottet:

Ordinarie ledamot i Utrikesutskottet: Gudrun Brunegård