2023-02-02 06:30Pressmeddelande

Närområdet och EU-samarbetet viktiga frågor för Magnus Berntsson

Magnus BerntssonMagnus Berntsson

Kriget i Ukraina och EU-samarbetet är i fokus när Magnus Berntsson tar över som ny utrikespolitisk talesperson för Kristdemokraterna i riksdagen. Med ett stort engagemang för utrikespolitiska frågor även utanför Europa, så kommer han driva på för förändring i länder där förtryck och kränkningar pågår.

Magnus Berntsson sitter sin första mandatperiod i riksdagen och representerar Göteborg. Han är ny ledamot i utrikesutskottet och EU-nämnden.
- Med ett krig i vårt närområde, mänskliga rättigheter som kränks i Iran och ett minskande demokratiskt utrymme runtom i världen, så finns det många frågor att arbeta med i min nya roll som utrikespolitisk talesperson för Kristdemokraterna i riksdagen, säger Magnus Berntsson (KD).
De viktigaste utrikespolitiska frågorna för Magnus Berntsson är kriget i Ukraina och situationen i Iran och Israel. Under våren är Sverige ordförande i EU:s ministerråd. Mycket av tiden läggs därför också på frågor som rör EU-samarbetet.
- Min tid framöver kommer att gå åt till att följa det som händer inom EU, säger Magnus Berntsson (KD).

Magnus har ett stort engagemang för internationella frågor och har varit ordförande för Assembly of European Regions sedan maj 2017.

Kristdemokraterna är ett politiskt parti som bildades 1964. Ebba Busch är partiordförande sedan 2015. Kristdemokraterna sätter människovärdet främst och vill prioritera det som är nödvändigt för att bygga ett samhälle som håller ihop. Vården, hjärtlandet och tryggheten är våra prioriterade frågor.