2020-02-18 13:55Pressmeddelande

Pressinbjudan
Stockholm 18 februari 2020

Metoden som motverkar hemlöshet

Onsdag den 19 februari anordnar Kristdemokraterna tillsammans med Sveriges Stadsmissioner ett seminarium i Riksdagen om Bostad Först-modellen.

I ett tjugotal av Sveriges 290 kommuner har modellen med Bostad Först prövats. Av de som fått chansen har 8 av 10 fått behålla sin bostad. Idag lever 33 000 människor i hemlöshet.

I Kristdemokraternas skuggbudget satsade vi 250 miljoner kronor på denna viktiga reform. Med dessa pengar skulle fler kommuner börja arbeta utifrån den här metoden som motverkar hemlösheten.” – Pia Steensland (KD), riksdagsledamot i Socialutskottet

Program:

”Erfarenheter av tio år med Bostad först i Sverige och de europeiska erfarenheterna” - Marcus Knutagård, forskare på socialhögskolan vid Lunds universitet

”Resan från parkbänken till egen lägenhet och sysselsättning” - Jan Ström, projektledare, Sveriges stadsmissioner samtalar med Ann-Kristin Sörensen, boendestödjare, Helsingborgs stad

”Skala upp Bostad först: Politik, socialförvaltning och allmännytta i samverkan” - Mariana Moreira Duarte (MP), ledamot i socialnämnden, Stockholm stad

Panelsamtal ”Våra ståndpunkter avseende Bostad först!”

• Acko Ankarberg (KD), riksdagsledamot, ordförande i socialutskottet
  • Kristina Nilsson (S), vice ordförande i socialutskottet
  • Karin Rågsjö (V), riksdagsledamot, socialutskottet
  • David Josefsson (M), riksdagsledamot, civilutskottet

När? den 19 februari, kl 9:45 – 11:00, kaffe serveras från kl 9:30.

Var? Mittpoolen, Riksdagen, entré Norrbro 1A, Riksplan

Arrangör: Kristdemokraterna (KD) i samarbete med Sveriges stadsmissioner

Media hälsas välkomma!

Kristdemokraterna är ett politiskt parti som bildades 1964. Partiordförande är Ebba Busch Thor sedan 2015. Kristdemokraterna sätter människovärdet främst och vill prioritera det som är nödvändigt för att bygga ett samhälle som håller ihop. Vården, äldrefrågorna och tryggheten är våra prioriterade frågor.