2021-02-25 11:43Pressmeddelande

Sofia Damm ny gruppledare i EU-nämnden för Kristdemokraterna

Kristdemokraterna gör förändringar i riksdagsgruppen med anledning av att Désirée Pethrus lämnade riksdagen för två veckor sedan för att bli regionråd i Stockholm. Pethrus tidigare åtaganden flyttas över till andra personer och ytterligare förändringar görs.

Sofia Damm tar över rollen som gruppledare i EU-nämnden efter Désirée Pethrus, som lämnade riksdagen för två veckor sedan för att bli regionråd i Stockholm. Damm fortsätter som partiets integrationspolitiska talesperson.

- Arbetet i EU-nämnden är helt centralt för att avgöra Sveriges linje i konkreta EU-frågor. Här spelar Kristdemokraterna en mycket viktig roll och jag ser fram emot det nya uppdraget som gruppledare, säger Sofia Damm.

Sofia Damm har ett mångårigt internationellt engagemang och stor kompetens i EU-frågor. Hon har bland annat varit stabschef vid Kristdemokraternas kontor i Europaparlamentet och varit partiets utrikespolitiska talesperson.

- Jag är glad att Sofia Damm tar över som gruppledare i EU-nämnden. Hon har stor kunskap om EU:s arbete och gedigna erfarenheter från arbete i Bryssel. Samtidigt är det värdefullt att hon håller kvar ansvaret som integrationspolitisk talesperson, säger gruppledare Andreas Carlson.

Övriga förändringar i riksdagsgruppen:

Ny ordinarie ledamot i Arbetsmarknadsutskottet: Michael Anefur

Ny ersättare i Utrikesutskottet: Gudrun Brunegård