2022-10-05 10:09Pressmeddelande

Gudrun Brunegård ny ledamot i Konstitutionsutskottet – fortsätter med biståndsfrågorna

Gudrun BrunegårdGudrun Brunegård

Nu har Kristdemokraternas nya riksdagsgrupp formerats och utskottsplatserna fördelats ut. Gudrun Brunegård, som representerar Kalmar län även under den kommande mandatperioden, valdes på tisdagen till det prestigefyllda uppdraget som ordinarie ledamot i riksdagens konstitutionsutskott.

Jag är glad och tacksam över väljarnas förtroende till en ny mandatperiod och kommer att arbeta hårt för att representera Kalmar län. Partiets förtroende att utse mig till ledamot i konstitutionsutskottet är djupt hedrande. Det är där viktiga frågor som grundlagarna, frågor om radio och tv och stödet till dagspressen hanteras, kommenterar Gudrun Brunegård sitt nya uppdrag.

Det är Konstitutionsutskottet som granskar hur regeringen och ministrarna följer reglerna för regeringsarbetet. En grannlaga uppgift oavsett vilken regering som styr landet. Gudrun Brunegård kommer också fortsätta som ersättare i utrikesutskottet, kopplat till ansvaret för biståndsfrågorna.

Biståndsfrågorna har alltid legat mig varmt om hjärtat, inte minst efter de fyra år som jag själv jobbat i fält, som sjuksköterska på två olika sjukhus i Tanzania. Jag är därför mycket glad över att jag har fått fortsatt förtroende att arbeta med utrikesutskottet och biståndsfrågorna, säger Gudrun Brunegård.