2020-02-20 08:20Pressmeddelande

KD kommenterar uppgörelsen om arbetskraftsinvandring

Riksdagsledamot Hans Eklind, migrationspolitisk talesperson och ledamot i partistyrelsen.Hans Eklind, migrationspolitisk talesperson

Idag enades Kristdemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet om ett gemensamt initiativ för att tvinga regeringen att förhindra missbruk i arbetskraftsinvandringen och stoppa kompetensutvisningarna.

- Det här är viktigt. Behövd arbetskraft ska inte tvingas ur landet för att en arbetsgivare rapporterat in en semesterdag för litet eller andra petitesser, säger Hans Eklind, KD:s migrationspolitiska talesperson.

- Det är genant att regeringen inte ännu har klarat av att åtgärda arbetskraftsinvandringen. Högkvalificerad personal har utvisats, samtidigt som bedragare och lycksökare har kunnat utnyttja systemet. Nu blir det Kristdemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet som tar initiativ för att skapa ordning och reda på arbetsmarknaden, säger Hans Eklind.

- Samtidigt är det ingen hemlighet att vi i Kristdemokraterna hade velat gå längre. Vi vill se ett lönegolv, införa försörjningsplikt för anhöriga samt stoppa det missbruk av asylsystemet som sker i spårbytena. KD kommer att fortsätta driva på för högre krav, lovar Hans Eklind.

Hans Eklind finns tillgänglig för kommentarer i Riksdagens kammarfoaje ca 09.45, och senare under dagen via KD:s presstjänst.

Kristdemokraterna är ett politiskt parti som bildades 1964. Partiordförande är Ebba Busch Thor sedan 2015. Kristdemokraterna sätter människovärdet främst och vill prioritera det som är nödvändigt för att bygga ett samhälle som håller ihop. Vården, äldrefrågorna och tryggheten är våra prioriterade frågor.