2023-02-02 07:15Pressmeddelande

Magnus Jacobsson vill få fler utlandsfödda i arbete

Magnus JacobssonMagnus Jacobsson

Magnus Jacobsson är ny arbetsmarknadspolitisk talesperson för Kristdemokraterna i riksdagen. För att förbättra integrationen i Sverige vill han vara med och fatta beslut som får fler människor i jobb.
- Det är alldeles för många i utanförskapsområden som inte har ett jobb att gå till idag, det måste vi se till att ändra på, säger Magnus Jacobsson (KD).

Magnus Jacobsson är invald i riksdagen för Västra Götalands läns norra valdistrikt och har suttit flera mandatperioder under olika regeringar, senast som trafikpolitisk talesperson. I sin nya roll som arbetsmarknadspolitisk talesperson för Kristdemokraterna och ledamot i arbetsmarknadsutskottet, ser han det som sin största uppgift att få fler svenskar med utländsk bakgrund i jobb.
- Utifrån mitt utskott vill jag driva frågan om hur vi kan få människor i jobb. Runt 18 procent av de som bor i utanförskapsområden har inte jobb idag. Jag tror att utbildning är ett viktigt redskap för att människor ska få jobb, säger Magnus Jacobsson (KD).
Utbildningsfrågan ligger på tre olika utskott i riksdagen, men Jacobsson har ansvar för utbildningsriktade insatser som bidrar till att få ut människor i arbetslivet.
- Jag har sett hemma i Uddevalla vilken skillnad ett jobb kan göra för integrationen.
Utbildning, jobb och bostad gör att man har större möjlighet att bli integrerad i det svenska samhället, säger Magnus Jacobsson (KD).

Kristdemokraterna är ett politiskt parti som bildades 1964. Ebba Busch är partiordförande sedan 2015. Kristdemokraterna sätter människovärdet främst och vill prioritera det som är nödvändigt för att bygga ett samhälle som håller ihop. Vården, hjärtlandet och tryggheten är våra prioriterade frågor.