2023-02-02 06:45Pressmeddelande

Ny rättspolitisk talesperson har jobbat många år inom Skånepolisen

Torsten ElofssonTorsten Elofsson

Torsten Elofsson blir ny rättspolitisk talesperson för Kristdemokraterna i riksdagen. Han har jobbat inom polisverksamheten i 40 år både internationellt och som chef i Skåne. Han sitter i riksdagens justitieutskott.

Torsten Elofsson från Malmö är invald i Skåne läns norra och östra valkrets och sitter sin första mandatperiod i riksdagen. Med ett mångårigt yrkesliv inom polisen i både Malmö och internationellt, vill Elofsson använda sin plats som ledamot i justitieutskottet för att förbättra rättspolitiken i Sverige.
- Jag har lång erfarenhet av nationellt och internationellt polisarbete och har jobbat för OSSE, EU och Europol. Mitt mål är att använda min kunskap och erfarenhet för att stärka polisarbetet i Sverige, säger Torsten Elofsson (KD).

Kristdemokraternas mål är att alla medborgare ska känna sig trygga, bland annat genom att stärka polisväsendet och ge polisen de resurser som krävs för att förebygga, förhindra och bekämpa brott. Vi vill också skärpa straffen och slå tillbaka mot den organiserade brottsligheten.

- Jag kommer lägga stort fokus på frågor som rör den brottsbekämpande verksamheten och då särskilt en lokalt förankrad polisverksamhet och krav på en förbättrad utredningsverksamhet, säger Torsten Elofsson (KD).

Kristdemokraterna är ett politiskt parti som bildades 1964. Ebba Busch är partiordförande sedan 2015. Kristdemokraterna sätter människovärdet främst och vill prioritera det som är nödvändigt för att bygga ett samhälle som håller ihop. Vården, hjärtlandet och tryggheten är våra prioriterade frågor.