2020-01-16 10:37Pressmeddelande

Efter KD-förslag: EPP-nej till EU-lag om minimilöner

Sara Skyttedal och David Lega, europaparlamentarikerSara Skyttedal och David Lega, europaparlamentariker

Såväl arbetsmarknadens parter i Sverige som de svenska politiska partierna är eniga om att EU inte bör lagstifta om en europeisk minimilön via direktiv. Istället bör det aviserade förslaget från EU-kommissionen om EU-reglering av minimilöner ske i form av en så kallad rådsrekommendation.

I veckan står det nu klart att den största partigruppen i Europaparlamentet, kristdemokratiska EPP, efter förslag från Kristdemokraterna, ställer sig bakom den svenska positionen i frågan.

- Det är naturligtvis ett viktigt besked att den största partigruppen nu sluter upp bakom vår linje, och därigenom vill freda svensk arbetsmarknad från EU-lagstiftning på lönebildningområdet, säger Kristdemokraternas Europaparlamentariker Sara Skyttedal.

- När Kristdemokraterna lyfte de här frågorna i valrörelsen avfärdades vi av politiska motståndare, och anklagades för att jaga väderkvarnar. Nu ser vi inte bara att vi hade rätt i våra farhågor, utan också att vårt arbete faktiskt gör skillnad, fortsätter Skyttedal.

Det skarpa förslaget om minimilöner kommer presenteras av EU-kommissionen först efter konsultation med arbetsmarknadens parter, och måste sedan godkännas av Europaparlamentet och medlemsländerna. Partigruppernas position i Europaparlamentet är avgörande.

- Vi har nu levererat i vår partigrupp, och det är hög tid att de svenska socialdemokraterna levererar i sin. Socialdemokraternas Helene Fritzon är ansvarig för de sociala frågorna i sin partigrupp, men hittills har vi inte sett någonting som tyder på att hon klarar av att leverera, avslutar Sara Skyttedal.

För mer information:

Dag Elfström
Presskontant för Sara Skyttedal
dag.elfstrom@ep.europa.eu
+46 70-440 60 64

Kristdemokraterna är ett politiskt parti som bildades 1964. Partiordförande är Ebba Busch Thor sedan 2015. Kristdemokraterna sätter människovärdet främst och vill prioritera det som är nödvändigt för att bygga ett samhälle som håller ihop. Vården, äldrefrågorna och tryggheten är våra prioriterade frågor.